torsdag 19 april 2012

Viva Le D.I.Y.! Hardcore Or Die!

Jag har inte uppdaterat här på år och dar, känns det som. Men riktigt så länge sedan är det inte. Men nästan. Peppen kommer och går. Olika saker ska arrangeras och tar tid. Ibland längre och svårare än vad man vill.

Men gillar man nördighet, spelhobby och Sverok så bör man nog hålla koll på Blekinge Spelfestivals hemsida. Hela skiten briserar den 11-13 maj är det tänkt i alla fall. Det kommer bli som brädspels café fast på steroider. Om steroider nu hade varit något positivt.

Där emellan så har jag hunnit med att ta mig till Musik Direkts delutagningar som lätt var värt mödan. Vill man se resultatet bör man åka till Ronneby för läsfinalen den 29:e april! Det är i Ronneby Teater. Lätt värt det.

I övrigt så var jag på en bra peppig konsert på ODEN i tisdags, en sådan man behöver iblan när motgångarna hopar sig i övrigt. Trots att alla som sa att de skulle komma aldrig kom, som vanligt, var det utan tvekan en av de bästa kvällarna på väldigt länge. Förmodligen på grund av att Kaj i Damage hade en sån sjukt bra PMA-attityd. Och att Vicious Dogs äntligen verkar bli det där punkbandet i länet jag länge önskat ska kläckas. Dom har länge varit bubblare på den platsen förvisso.

Jag skrev en mockup på en recension för att hjälpa en vän på traven med sin men den blev helt okej så jag publicerar den här.

Kvällens konsert med Vicious Dogs(Karlskrona), Damage(Linköping) och Arrach(Frankrike) riskerade att börja halta i och med att fransoserna bokstavligen ställde in i sista sekunden.
Detta hindrade varken Vicious Dogs eller Damage från att bestämma sig för att ställa förstärkarna på 11 och skita i kryckorna.


Vicious Dogs öppnade med låten Slug, en svängiga punkstänkaren, som redan nu kan anses vara en liveklassiker i sammanhanget. Och fortsatte sedan att leverera i stadigt tempo. Kronan på verket var nog ändå Cro-Mags covern Hard Times.


Efter det var det dags för Damage. Kaj(sång) var så överväldigad av stämningen och höll nästan små tal mellan låtarna om hur skönt det var att spela på kulturhus av de här slagen. Och hur fantastiskt han tyckte Kulturhuset ODEN med tillhörande punk/d.i.y.-scen. ”Vi kommer från Linköping idag och har bara varit här någon timme men det känns redan som vi har bott här i flera år”. Ett gott omdöme från gästerna kort och gott.


Trots en skral uppslutning av karlskronas punk/HC-scen så höll publiken stämningen på topp med dans och olika typer av stämingsvrål. Och det smittade av. Kaj fortsatte att bedyra sin kärlek till kvällen mellan låtarna och bad om ursäkt för sina ”långa” mellansnack.

Lite så.

2 kommentarer:

  1. Gött med uppdatering! Jag skulle precis in och tjata om videon på oss från Porslinan, nu fick jag en bra anledning till.

    Kan inte du, snälla snälla Max, ladda upp åtminstone en dänga från spelningen på tuben? Det är vad jag vet den enda dokumentationen som finns från turnén där det är både bra kamera och vettigt ljud. Jag bjuder på fållisar nästa gång som tack.

    SvaraRadera
  2. Det är mest för att det enda som finns på er är från kameran bakom trummorna. Och det ljudet är inte så hippt. Och mycket till film är det inte heller.

    Björn har filmade mer. Så tanken är att det ska pusslas ihop. Dock så finns det inget ljud. Så när han, vi, får tid över ska vi gå igenom allt material och klippa ihop någon video till typ.. Traditions tror vi.

    SvaraRadera