tisdag 3 januari 2012

Jeg blir så jævla krakilsk

Det är väl ingen mening att hålla igen på skiten. Nästa del av fanzinet ska ut, så här är den.

Lite bakgrund. NÖDSLAKT var väldigt korta i sina svar, vilket jag tyckte var fantastiskt. Det resonerade så väl med hela deras punkrens-attityd. Dessvärre blev det lite fattigt med text så jag vräkte på själv. Först med anekdoter om Norge, sen avslutades det med en uppmaningen som är lika relevant idag som då. Kan inte någon vinna på lotto någon jävla gång och släppa en vinylbox med 7":or eller nåt.
Kom igen va! Äsch då. Här kommer texten.


NÖDSLAKT


Jag kommer ihåg när jag och Tommy Warstruck bodde och jobbade i Oslo. Då brukade vi så klart hänga på Blitzhuset så fort det vankades spelning och det inte krokade med jobbet. Extra peppad var man ibland när det var svenska band som spelade av någon märklig anledning.

Undertecknad och Hogge (till och från i Giftgasattack) på Hausmania, Barrikaden, Oslo, Norge

Efter att ha missat hela Vi Gruer Oss(extrrrremt bra band från Trondheim) spelningen så när som på en fantastiskt utförd cover på MOB 47s Animal Liberation. Som de hade som ess i rockärmen eller som extra nummer om du så vill när de var förband åt Wolfbrigade. Så efter det ville jag inte, vågade inte missa ett band en enda gång till. Vilket i sin tur ironiskt nog ledde till att jag just missade Vi Gruer Oss nästa gång de var på besök i Oslo. Då jag inte vågade chansa på att de skulle hinna gå på scen innan jag var på plats så kontrade jag istället med att vara först på plattsläpparfesten de höll på Hausmania. Prick klockan 21:00 som det stod på planscherna att dörrarna öppnade.
Billig öl och ingen annan i lokalen vid öppningen ledde till att jag har ett vagt minne av att när förbandet gick på vid 23-tiden så var jag så trött(läs aspackad) på att vänta att jag köpte en tisha och ragglade hem. Surt sa räven. Så min nya game-plan i Oslo blev att inte gå själv och dricka lite mindre på kommande konserter. Så när det var dags för spelning nästa gång var det för mig ett okänt svenskt band som kom på besök men jag skulle minsann gå på spelningen och komma ihåg den också. Nödslakt bjöd upp till, ja kanske inte dans i traditionell mening men kängnäven var på topp. Bandet blåste mig av golvet och upp i väggen med sin arga, enkla och föredömligt korta kängpunk. Nödslakt dukade kort och gått upp ett fantastiskt smörgåsbord på allt man skulle kunna tänkas behöva - från sula, läder, ordentliga skosnören till ett gediget skaft. Hemma i Sverige ett par år senare ser jag att de har decimerats från en kvartett till en trio. Men på jakt efter en gitarrist. Någon sådan hade jag inte liggandes så istället mailade jag dem ett gäng frågor.


Hur står det till med er?
BRA! Vi dricker öl, franskt vin, äter naturläkemedel och äpplen från dalsland. Imorrn ska vi repa! Gött de!


Vad har ni på gång härnäst?

Vi har en hel jävla drös med dritt. Femte demon utan någon som släpper den åt oss, 7 låtar är klara. Turne i..tja..mars kanske, om det finns intresserade hör av er merci. och en dokumentär. det går asbra.


När är det tänkt att komma se dagens ljus?

i år, eller nästa.


Hur har ert turnerande förändrats sen ni åkte ut på vägarna första gången till hur det ser ut nu för tiden?
vi har aldrig turnerat, men vi ska, i mars. eller nåt.
Vilken är den främst anledningen till att ni inte spelare ute i landet oftare?
vi bor långt ifrån varann, alla har andra band och sånt. dessutom så är vi inte hot stuff i kuksugarpunksvängen längre.


Vad är det enklaste respektive jobbigaste med att boka upp spelningar?

det enklaste är att myspace finns. men det jobbigaste är att det alltid är ganska loppigt betalt, alltså inte bensinpengar och kanske ingenstans å sova och sånt. eller alltså, vi är typ nästan 30, inte 18. seriöst alltså.


Vilket spelställe/arrangör är den trevligaste ni varit hos (och varför)?

Cafe 44 är sjuukt överlägset bäst när det gäller mat!! Konsthallen i gbg var coolt. annars massa ställen, fullerstad, knivstad, spatt, truckstop, glesbygd är skojpunken 1&2 ( trean kanske kommer te sommarn.) ja, vafan, massa ställen är bra, bara folk är på och glada och visar vad dom känner så blir man ju glad. Vi vill åka till japan det är vår dröm. och amerikat. spela med Elvis hade ju vart så jävla fränt!!!


Tycker ni att spelställe/arrangörer borde (bli bättre på att) höra av sig mer till er?

Ja.


Vad gör ni för att spelställen/arrangörer ska göra det?

Inget.


Känner ni någon samhörighet med någon scen? Exempelvis diy, punk, glesbygd etc.
glesbygd. och diy. och alla andra. dom små banden ska spela på dom stora scenerna. vi kan spela i globen, och robert wells kan spela i säffle och få sunkig punkgryta och stryk av nazister, och sova i en studentlägenhet där alla knullar bredvid en och det luktar knullhud och gamla gympasockar.


Vad tycker ni om scenen (av idag)?

linus : ööh..punkscenen? jag bor ju i nybro jag, jag vet inte.
anna : alltså, jag vet inte. jag är så dålig. jag hatar mitt liv.
marcus : den är bra. skärp er.


Vad tycker ni att man skulle kunna göra för att förbättra den?

om punkbanden spelar mer gratis eller billigare, alltså dom stora, typ asta kask. det är ju FÖR JÄVLIGT. okej, dom är typ 80, men ändå, dom behöver ju inte köpa ipods till alla dom känner i julklapp liksom.

Hur skulle ni vilja minnas 2011?

att vi hittar massa pengar i skogen.


Gå på spelning som stödpublik för band man inte alltid är intresserad av, för att stödja den lokala scenen? Rätt eller fel? Varför?

Marcus : no spankyou.
Linus : näääeeh?
Anna : Det gör man väl som man vill. man kanske gillar stället och dom som går dit men aldrig banden t.ex. då kan det ju vara trevligt ändå, fastän man känner för att spy när banden spelar. fast det gör man kanske ändå om man inte kan dricka med måtta, och det kan ju inte jag. eller jo. jag är vuxen nu.


Tack så hemskt mycket för frågorna, hör av dej när detta kommer ut om vi kommer med. Vi vill ha ett exemplar. När kommer det ut? är det en nättidning? hare bra. vad heter du? det vet vi ju inte. det var roligt det här, vi dricker bara öl vi. har du nitjacka? isåfall vill marcus se en bild på det. skicka en bild tack.

Där slutar intervjun och här börjar min uppmaning, boka detta bandet om ni ändå inte har något för er i helgen. Den här furiösa kängpunken gör sig lika bra i en lokal på 15 personer som är överpeppad. Såväl som i en krogmiljö med ointresserad crustare i 40års åldern. Jag vågar sticka ut hakan och påstå att de kommer sopa golvet med publiken oavsett spelställe! Likväl något som övergår mitt förstånd är att ingen har släppt deras musik, de själva eller någon annan på vinyl. Det kan förvisso bero på en mängd olika saker, ekonomi med mera men ändå. HALLÅ. Någon snäll distro kille eller tjej som nyligen vunnit på trisslotto som kan tänka sig att släppa det här? Du gör oss alla en tjänst! Nåja, jag får vål gå iväg och bränna a-kassan på trisslotter själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar