torsdag 28 juli 2011

Swallow the daw/Jack the bullet

Jack Daw - länets proffsigaste band med länets hemligaste profil`? Ja utifrån hur bra det låter och hur snygga videorna är så spelar de oförskämt lite. Det finns säkert en hel del logiska anledningar till det. Jag kan tänka mig ett par. Andra band, långa avstånd, familj. Det blir så när man passerat tjugo och närma sig trettio.
Tänk på det. Skit kanske inte i skolan men folkhögskolan kan garanterat vänta. Spela live - spela mycket. Sen är det inte för sent kanske men helt plötsligt svårare.


Nog om det. Mer om bröderna Renvaktar. Blekinges Tyrant och Hellbutcher kanske. De har vari
t aktiva i Blekingescenen sen... ja lätt 15 år tillbaka i tiden. Ibland mer, ibland mindre.

En snabb meritlista blir mellan de båda - Stjärt Army, Disruption, Spawn Of Possesion, Nepharitus, & Jack Daw. Det finns mer - oh ja - det här var bara ett axplock.

Det är väl det senare som är mest aktuella 2011. I kölvattnet av att Disruption hamnade på is, jag hoppas fortfarande på att det ska börja tina, så bildade Jonas Renvaktar, Daniel Sköld & Mikael Lundqvist istället Jack Daw i början på 2008. Om man ville ha tung döds som man blivit van att pojkarna levererade i olika konstellationer. Ja då blev man lite ledsen. Väldigt ledsen. Om man ville vara lite mer öppen och kunde ta till sig vad jag i brist på bättre ord får kalla för hård radio-rock. Då blev man väldigt glad.

Man skulle ännu hellre kunna kalla det för hård alternative rock. Ja så gör vi.



Förutom att de spelat in, och mig veterligen bara, släppt låtar på CD-r och digitalt så har de också, ihop med fantastiska Istudios, producerat två sjukt snygga videos. Precis som Frank Sylvester har gjort. Precis som fler Blekinge-band oavsett genre borde göra.

Är man sugen på mer ska det nog inte vara så svårt att leta upp mer på egen hand. Saker med Jack Daw alltså.

Jag själv ska försöka leta upp saker med Stjärt Army. Det blir knappast lätt.

Värt att notera 1.
Klippet med Disruption är inspelat på Kulturhuset Oden om jag inte minns helt fel. Det var ett jävla uppsving i Döds/Black-scenen på det tidiga 2000-talet. Awesometowns headbangers borde helt klart bli bättre på att dyka upp på konserter alt. sätta upp egna gig. Gärna båda.

Värt att notera 2.
Disruption precis som The Shattering/Dissectum omnämns, om jag inte minns helt åt helvete, i Daniel Ekertohs senaste utgåva av den fantastiska boken Swedish Death Metal. Om än i hastigaste ordalag.

Värt att notera 3.
Stjärt Army (Onkel Kånkel möter Sportlov, typ) gjorde ett samarbete med Frej vid minst ett tillfälle. Kanske fler. Jag får se vad jag hittar. Men det kommer i framtida inlägg. Ja precis, Den Frej.

2 kommentarer:

  1. Ett axplock över bröderna Renvaktar säger du? Men ändå har du glömt att nämna deras mest omfattande samarbete Istapp.

    SvaraRadera
  2. Oj. Ursäkta det långa dröjsmålet för svar här. Förklaringen till det finns att hitta i ett januariinlägg kan man tänka sig.

    När det kommer till Renvaktarna och Istapp så ser jag Istapp mer som ett Projekt:Fjalar där folk kommer och går. Eller har gjort genom åren. Man skulle väl kunna säga att Renvaktarna förutom Fjalar Den Horrible har varit de medlemmar som varit med längst. Och så är det. Men jag ser det inte som ett projekt från deras sida.

    Är mitt resonemang tillräckligt rimligt?

    SvaraRadera